Îndrăzneşte să-ţi exprimi recunoştinţa

De câţiva ani am tot aplicat intervenţia recunoştinţei. La început, credeam că sunt doar vorbe în vânt. „Recunoştinţă, recunoştinţă, dar până când?” Şi, totuşi, de mici suntem învăţaţi să mulţumim, „Mulţumesc pentru masă. Mulţumesc pentru cadou. Mulţumesc.” Şi, nu-i aşa, că după ce aţi mulţumit, persoana din faţa voastră îşi schimbă radical mimica feţei, comportamentul, atitudinea? Chiar şi când eşti la cumpărături, într-un supermarket anume, şi la casă dai de o doamnă nervoasă, agitată, iritată de program, aglomeraţie sau de vreun client dificil, şi tu vii şi-i multumeşti, zâmbindu-i. Dintr-o dată faţa i se luminează, şi devine mai calmă şi cooperantă. Pentru că oamenii au nevoie de zâmbet şi recunoştinţă. Oamenii au nevoie să fie apreciaţi. Oamenii au nevoie de bunătate.

Dar un lucru mi-a schimbat viaţa, după decesul bunicii, când am înţeles că nu trebuie să port ură pe Divinitate, că nu trebuie să mă las încarcerată de demonul depresiei, şi să iau partea bună a situaţiei şi să accept şi să fiu recunoscătoare că în această viaţă Dumnezeu mi-a oferit alături un om extraordinar, cald, empatic, de încredere, care m-a ascultat şi mi-a fost alături în orice moment frumos sau mai puţin frumos, şi mai ales că ştiu, de acolo sus, veghează.

A practica recunoştinţa zi de zi ar trebui să devină un ritual deoarcece aceasta practică încurajează fericirea şi sănătatea. Este regretabil faptul că majoritatea oamenilor îşi aduc aminte când şi când să practice recunoştinţa. Dacă ne-am aloca timp pentru asta în fiecare zi, viaţa noastră ar putea fi schimbată într-un mod pozitiv pe termen lung. 

Studiile au arătat că starea psihologică de recunoţinţă are implicaţii benefice asupra sănătăţii întregului corp. Aşadar, dacă îţi doreşti să aduci o stare de pace şi linişte în viaţa ta, practică recunoştinţa cât mai des posibil.

Într-un articol publicat în New York Times, Arthur C. Brooks spune:

„Este cel mai înţelept să fii autentic din punct de vedere emoţional? Greşit! A încerca să îţi construieşti o viaţă mai bună, nu înseamnă să rămâi fidel sentimentelor în numele autenticităţii, ci mai degrabă să te răzvrăteşti împotriva impulsurilor negative şi să acţionezi corect chiar şi atunci când nu ne simţim recunoscători. Pe scurt, a practica recunoştinţa te poate face să fii recunoscător.

Dovezile sugerează că putem alege în mod activ sa practicăm recunoştinţa – şi că acest lucru ne aduce fericirea. Alegeţi să practicaţi recunoştinţa indiferent dacă o simţiţi în acel moment sau nu.”

Beneficiile recunoştinţei:

În afară de faptul că vă face să vă simţiţi bine, sentimentul şi exprimarea recunoştinţei aduce o  gamă largă de efecte benefice asupra sănătăţii, inclusiv:

  • Stimularea hipotalamusului (o zonă a creierului implicată in reglarea stresului) 
  • Imbunătăţirea somnului (mai ales dacă mintea ta are tendința de a fi mult prea activa, plină de gânduri negative şi griji la culcare)
  • Creşterea probabilităţii de a vă angaja în activităţi sănătoase, cum ar fi exerciţiile fizice
  • Creşterea satisfacţiei în relaţiile de orice natură
  • Creşterea performanţei muncii ( managerii care şi-au exprimat recunoştinţa au văzut o creştere cu 50% a performanţei angajaților)
  • Reducerea nivelului de stres
  • Imbunatatirea sentimentului de bunăstare
  • Imbunatatirea sănătății inimii, reducerea probabilitații mortii subite la pacienţii cu insuficienţă cardiacă congestiva şi boala coronariana
  • Producerea de efecte pozitive măsurabile asupra neurotrasmiţătorilor serotonina, dopamina (implicaţi în reglarea dispoziţiei), a hormonilor de reproducere, a cortizolului (hormon al stresului), a tensiunii arteriale, ritmului cardiac, a nivelului de zahăr din sânge

Câteva strategii practice pentru a întări recunoştinţa:

  1. Ţinerea unui jurnal de recunoştinţă
  2. Scrierea unei scrisori
  3. Acţiuni non-verbale – zâmbeşte, îmbrăţişează şi multumeşte!
  4. Spune „te rog” sincer şi autentic
  5. Concentrează-te pe bunătatea celor din jur şi nu pe sine
  6. Roagă-te. Roagă-te măcar o data pe zi.
  7. Meditaţia mindfulness – A practica meditaţia mindfulness înseamnă că eşti prezent şi activ în momentul prezent, acum. O mantra este folosită uneori pentru a vă menţine concentrarea, dar puteţi să vă concentraţi pe ceva pentru care sunteţi recunoscător, cum ar fi un miros plăcut, o briză rece sau o amintire minunată.

Concentrându-vă asupra a ceea ce este bine în prezent, deveniţi mai deschişi pentru a primi  abundenţa în viaţa voastră.

 Deci, nu uitaţi să spuneţi „mulţumesc” – pentru voi, pentru univers, şi pentru alţii.

Lasă un răspuns

Înapoi sus
%d blogeri au apreciat: