Terapia în bucătărie – o minte sănătoasă într-un corp sănătos

Probabil știți deja că gătitul majorității meselor acasă, mai degrabă decât să vă bazați pe catering şi restaurant, oferă o serie de avantaje pentru sănătate, inclusiv menținerea sub control a caloriilor și economisirea de bani. Totuși, asta nu este totul ca terapie de gătit – cum te face să te simți gătitul ? – este benefic și pentru sănătatea mintală.

Terapia de gătit, denumită și terapie culinară sau terapie de bucătărie, este o modalitate de a „hrăni simultan mintea și hrăni sufletul”, așa cum este descris într-un articol al Psychology Today .

Care sunt unele dintre cele mai bune lucruri despre terapia de gătit ca formă de auto-îngrijire ? Nu numai că poate ajuta la ameliorarea anxietății, dar este, de asemenea, accesibil pentru aproape toată lumea, de fapt vă economisește bani (spre deosebire de majoritatea hobby-urilor!) Și produce un produs finit care poate fi împărtășit sau pur și simplu savurat pe cont propriu.

Gata să gătești? Aflați mai multe, mai jos, despre modul în care gătitul și coacerea vă pot sprijini atât sănătatea fizică, cât și cea mentală într-o serie de moduri unice.

Ce este terapia de gătit?

Terapia de gătit / terapia culinară a fost definită de unii experți ca „tehnica terapeutică care folosește arta, gătitul, gastronomia și relația personală, culturală și familială a unui individ cu mâncarea pentru a aborda problemele emoționale și psihologice”.

Pregătirea mâncării este o activitate pe care o puteți face acasă și care poate fi încorporată în planurile de tratament de la clinicile de sănătate mintală și cabinetele terapeuţilor.

Gătitul și coacerea ca formă de ameliorare a stresului sunt recomandate acum persoanelor care se confruntă cu o gamă largă de afecțiuni de sănătate, inclusiv depresie, anxietate, stres cronic, tulburări alimentare, ADHD și dependență.

Cum poate calma stresul? 

Potrivit unei recenzii din 2018, unele dintre numeroasele moduri în care gătitul (și terapia cu coacere) pot ajuta la reducerea simptomelor de anxietate și la îmbogățirea stării de spirit inclusiv, oferindu-vă un sentiment de control, realizare și asigurare (pentru dvs. și pentru oricine altcineva), având în același timp o influență pozitivă asupra socializării, stimei de sine și calității generale a vieții.

De ce gătitul este bun pentru sănătatea mintală? 

Conform unor cercetări recente axate pe terapia culinară, iată câteva dintre modalitățile prin care terapia de gătit vă poate îmbunătăți starea de spirit și bunăstarea generală:

  • Necesită concentrare, deci poate acționa ca o distragere sănătoasă de la gândurile irationale.
  • Poate servi ca o formă de atenție. După cum a spus un autor , „Gătitul este meditație cu promisiunea unei mese bune după aceea”.
  • Vă trezește simțurile, cerându-vă să fiți atenți la momentul prezent.
  • Vă poate ajuta să intrați într-o „stare de flux”, deoarece este atât provocatoare, cât și plăcută în același timp.
  • Vă încurajează să învățați noi abilități și să vă extindeți baza de cunoștințe.
  • Oferă o „evadare” și rupe monotonia rutinei zilnice, deoarece există întotdeauna rețete noi de încercat.
  • Poate îmbunătăți calitatea vieții în rândul persoanelor care fac față dependențelor și bolilor grave, cum ar fi cancerul.
  • Vă poate ajuta să vă simțiți mai puțin anxioși, deprimați sau copleșiți, deoarece gătitul vă oferă un sentiment de realizare și vă poate oferi, de asemenea, plăcere. În plus, este o modalitate de a practica recunoștința pentru mâncarea disponibilă și vă poate oferi un impuls de stimă de sine dacă vă luați timp pentru a aprecia și a vă bucura de ceea ce ați făcut.

Gătitul este creativ? Cu siguranță, motiv pentru care unii cercetători se referă și la gătit ca „artă culinară”.

Gătitul ca terapie este eficient deoarece încurajează creativitatea. Gătitul îi face pe oameni să se simtă bine cu ei înșiși, deoarece este o modalitate pentru ei de a-i hrăni pe ceilalți. Pentru majoritatea felurilor de mâncare, există și un sentiment de satisfacție imediată. Clinicienii, consilierii şi psihoterapeuţii din întreaga lume folosesc gătitul sau coacerea ca instrumente de terapie pentru persoanele care suferă de depresie, anxietate și alte probleme de sănătate mintală. Acest tip de terapie este adesea orientat parțial spre predarea abilităților sănătoase de a găti și a mânca, persoanelor care trăiesc vieți dure și haotice.

Dar funcționează și ca o metodă pentru persoanele stresate de a se concentra asupra unei sarcini la îndemână și să simtă satisfacția la finalizarea ei. Recompensa de a mânca împreună ca grup și satisfacția de a fi gătit o masă sănătoasă. Este logic să ne gândim la gătit ca la terapie, deoarece mâncarea are multă semnificație din punct de vedere cultural, etnic și religios. Îi reunește pe oameni, indiferent dacă este vorba de coacere, gătit o masă, cumpărături pentru mâncare și cu siguranță așezându-se împreună la masă și socializând.

Care sunt alte avantaje ale gătitului?

 Dacă aveți nevoie de un impuls pentru a petrece mai mult timp în bucătăria dvs., iată câteva alte avantaje ale gătitului:

  • Avantajele fizice ale gătitului – În comparație cu hobby-urile sedentare, cum ar fi cititul, vizionarea unui film sau a unei emisiuni la tv sau lucrul la computer, gătitul și coacerea necesită să vă ridicați în picioare, să aduceti ingrediente, să amestecați, să tăiați și să curățați după aceea. S-ar putea să nu fie un antrenament intens, dar o sesiune de gătit este o modalitate de a face ceva atât de distractiv, cât și relativ activ în același timp. S-a demonstrat chiar că scade riscul de dizabilitate, câştigarea independenței și ajută în cazul malnutriției în rândul adulților vârstnici, deoarece necesită multiple abilități fizice și mentale pentru a fi utilizate simultan.
  • Avantajele gătitului împreună ca familie / cuplu – S-ar putea să vă gândiți în mod normal la planificarea meselor, la gătit și la curățarea mizerie ca pe o problemă, dar cercetările sugerează că explorarea rețetelor împreună cu familia / partenerul dvs., planificarea și apoi gătirea meselor în echipă poate fi de fapt un mod distractiv de a vă aduna şi a vă bucura de timp împreună.
  • Economisirea de bani – Gătirea mai multor mese acasă este o modalitate excelentă de a mânca sănătos la un buget rezonabil și de a începe să economisiți bani. Gătitul cu produse locale de sezon este o altă soluție de economisire a banilor, deoarece nu numai că ingredientele sunt proaspete și au un gust excelent, dar pot fi și mai ieftine. O altă modalitate de a reduce costurile este să faceți inventarul ingredientelor pe care le aveți deja și apoi să veniți cu noi modalități creative de a le utiliza.
  • Alimentație mai sănătoasă – Multe studii au constatat că atunci când oamenii gătesc singuri acasă, tind să consume mai puține calorii în general și să mănânce alimente de calitate mai bună. Dacă vă faceți timp pentru a pregăti cu atenție o masă, vă ajută să practicați o alimentație atentă, şi implicit mai sănătoasă.
  • Susținerea sănătății cognitive – Studiile au arătat că, atunci când adulții se concentrează pe consumul de alimente simple, antiinflamatoare, cum ar fi verdele, fructele de pădure, nucile, semințele și peștele, aceștia tind să aibă beneficii legate de bunăstarea lor generală, inclusiv:
    • Stres oxidativ redus / deteriorarea radicalilor liberi
    • Inflamare redusă
    • Protecție împotriva demenței, a declinului cognitiv și a bolii Alzheimer, a bolilor de inimă, a creșterii în greutate și a sindromului metabolic
    • Ameliorarea zahărului din sânge
    • Riscul redus de obezitate
    • Mobilitate îmbunătățită și o creştere a calităţii vieții

Cum poate fi gătitul o experiență pozitivă pentru copilul tău?

Gătitul este o activitate de terapie excelentă pentru copiii care se confruntă cu anxietate sau depresie, deoarece este o experiență co-mindfull. 

Există beneficii multidimensionale pentru copilul tău în ceea ce priveşte gătitul:

  1. Gătitul împreună este o activitate distractivă și poate face copilul să se simtă încrezător și responsabil.
  2. Cu toții trebuie să mâncăm în fiecare seară și încurajarea copilului dvs. să ajute în bucătărie oferă un aspect ce ţine de atenţie şi socializare
  3. Este o modalitate foarte eficientă de a-ți ajuta copilul să se relaxeze și să se reorienteze!
  4. Dezvoltă procesul de dăruire, dar ajută şi la creşterea stimei de sine

Mâncarea este un spațiu frumos de explorat și poate fi o experiență foarte pozitivă pentru copii bazată pe timp, grijă, dragoste şi sprijin.

Şi, cel mai important!!!!

Reveniți la elementele de bază și construiți o relație cu copilul dvs. fără tehnologie. Rolul unui părinte este de a modela echilibrul și reziliența. Creează timp și spațiu pentru copilul tău și familia ta. Fă-i să se simtă înțeleşi, apreciaţi și hrăniţi.

Sursă: psychologytoday

Lasă un răspuns

Înapoi sus
%d blogeri au apreciat: