Vizualizarea creativă – imagistica ghidată

Aţi petrecut o oră întreagă, uitându-vă la televizor? Atunci sunteţi conştienţi de puterea imaginilor vizuale. Cum ar fi să vă creaţi propriul canal de publicitate, propriul scenariu, propria reclamă, propria poveste? Vindeţi-vă ideea potenţialului pe care îl detineţi, desenând o imagine a sa în minte.

Atunci când vizualizaţi ceva, vă formaţi, de fapt, o imagine mentală a ceea ce doriţi să creaţi în viaţa reală. Puteţi folosi imagini mentale pozitive cu dumneavoastră şi cu viaţa pe care o aveţi, pentru a crea o imagine de sine mai bună şi pentru a vă îmbunătăţi experienţa personală.

Ce înseamnă imagistica ghidată?

Imagistica ghidată e un fel de visare cu ochii deschişi sau meditaţie direcţionată, care foloseşte imaginaţia într-o direcţie precisă, prestabilită, pentru a atinge anumite scopuri. La origine, a fost creată pentru a ajuta mintea şi trupul să conlucreze în scopul vindecării.

Ce este vizualizarea creativă?

„Vizualizarea creativă” este expresia folosită pentru abilitatea de a vă imagina un viitor dezirabil. Atunci când această calitate este folosită într-un mod care va ajută mintea şi trupul să lucreze împreună, pentru a vindeca sau a îndeplini o dorinţă exprimată în prealabil, se cheamă imagistică ghidată. Acestui concept i s-a acordat destul de multă atenţie, fiind privit ca o formă de vindecare sau cel puţin de încetinire a bolilor – acesta fiind scopul original pentru care a fost dezvoltată metoda.

Cum pot fi utilizate imaginile în terapie şi pot contribui la schimbarea comportamentului?

Terapia cu imagini, în special, poate servi la îmbunătăţirea autoeficacităţii. De exemplu, lipsa de convingere în anumite abilităţi ale unei persoane că ar face faţă unei situaţii poate duce la un puternic efect negativ doar în imaginar. Unele metode de imagistică (desensibilizare sistematică) ajută adesea la reducerea efectului negativ asociat cu situaţiile imaginare şi oferă persoanei un sentiment suplimentar că are abilităţi de coping pentru a se confrunta în astfel de situaţii.

Repetarea practicării fanteziilor orientate spre succes în terapia bazată pe imagini e un mod direct de consolidare a autoeficacităţii.

“Emoţiile şi cuvintele noastre îi dau de ştire trupului în legătură cu ceea ce aşteptăm de la el, iar prin vizualizarea anumitor schimbări, noi putem ajuta trupul sa realizeze practic acele schimbări”, spune Bernie Siegel, autorul cărţii Love, Medicine and Miracles.

Această idee reprezintă conceptul fundamental din spatele imagisticii ghidate, care vă ajută pe dumneavoastră să vă îmbunătăţiţi sănătatea şi viaţa, doar imaginându-vă aceste lucruri într-o manieră pozitivă.

Cercetările arată că, dacă este practicată corespunzător, imagistica ghidată poate avea următoarele efecte:

  • scăderea tensiunii arteriale
  • reducerea anxietăţii
  • reducerea simptomelor depresive
  • întărirea sistemului umanitar
  • încetinirea reacţiilor alergice
  • îmbunătăţeşte performanţele sportive şi în orice activitate intelectuală
  • reducerea simptomelor de durere
  • grăbirea procesului de recuperare în cazul arsurilor, fracturilor, intervenţiilor chirurgicale
  • îmbunătăţirea calităţii vieţii
  • reducerea nivelului de stres

Într-un studiu din 2008 efectuat la Spitalul “William Beaumont” din Royal Oak, Michigan, s-a folosit imagistica ghidată în tratamentul cistitei interstiţiale. Imaginile respective era canalizate pe vindecarea vezicii urinare, pe relaxarea muşchilor din zona pelviană şi calmarea nervilor angrenaţi în afecţiune. Rezultate au arătat că, prin imagistica ghidată, s-au redus considerabil simptomele şi durerile.

Un alt studiu, publicat în Journal for the Society of Integrative Oncology (Revista Societăţii pentru Oncologie Integrativă), a relevat faptul că imagistica ghidată reduce riscul de recidivă a cancerului la sân. În urma studiului, s-a descoperit că femeilor li se redusese nivelul de stres şi li se îmbunătăţise calitatea vieţii, precum şi nivelul cortizolului, un indicator al probabilităţii recidivei cancerului, se îmbunătăţise deopotrivă.

Imagistica ghidată are impact inclusiv asupra vindecării rănilor, lucru demonstrat prin studiul efectuat în 2007 de Universitatea Louisiana, la care au participat 24 de pacienţi care suferiseră o intervenţie chirurgicală prin care li se îndepărtase vezica biliară. Pacienţii care recurseseră la imagistica ghidată nu numai că au înregistrat o scădere a nivelului anxietăţii şi al hormonilor de stres, dar au prezentat şi mai puţine iritaţii provocate de rănile datorate operaţiei. Imagistica ghidată a accelerat vindecarea rănilor.

În 2004, medici de la Spitalul “Tai Po” din Hong Kong au recurs la metode de relaxare prin “imagistica ghidată”, pentru a trata pacienţi cu boală pulmonară obstructivă cronică. Relaxarea imagistică ghidată se referă la acele momente în care o persoană asculta înregistrarea unei alte persoane care o “conduce” printr-o serie de imagini vizuale relaxante. La finele studiului, s-a constat o creştere a nivelului de saturaţie cu oxigen în sânge la grupul de pacienţi care urmaseră imagistica ghidată.

Capacitatea noastră de a vizualiza are impact şi asupra reuşitei noastre în a ne vindeca!

Aceste tehnici de vindecare subliniază importanţa imaginaţiei şi a creativităţii în accesarea nivelului superior al minţii. De asemenea, ne reaminteşte un lucru esenţial: ne putem folosi de minte pentru a ne vindeca şi a ne îmbunătăţi starea fizică şi viaţa, în ansamblu.

Imaginile ghidate pot fi realizate oricând și oriunde și nu necesită echipament special. În general, iată de ce aveți nevoie:

  • un loc liniștit
  • o canapea confortabilă, pat sau covor de yoga
  • o înregistrare audio cu imagini ghidate (opțional)
  • căști (opțional)

Înregistrările audio cu imagini ghidate sunt disponibile pe multe platforme, inclusiv:

  • YouTube (căutare “guided imagery”)
  • Rogel Cancer Center Michigan Medicine
  • Dartmouth College Student Wellness Center
  • A Healthier Michigan podcast
  • Headspace app
  • *Simply Being app

Urmați aceste instrucțiuni pas cu pas pentru a încerca imagini ghidate fără înregistrare audio:

Așezați-vă sau culcați-vă într-o zonă liniștită și confortabilă.

Închide ochii. Respiră adânc. Inspiră și expiră profund și continuă să respiri adânc pe măsură ce continui această tehnică de relaxare.

Imaginează-ţi o scenă liniștită, cum ar fi o pădure, un ocean, o câmpie cu flori, un lanț montan maiestuos sau o plajă tropicală liniștită. Sau gândeşte-te la un loc preferat din natură care te face să te simţi relaxat.

Gândeşte-te la detaliile din scenă. Imaginează-ţi sunetele, mirosurile și senzațiile de a te afla în acest loc liniștit și liniștit, şi atât de liniştit… .

Imaginează-ţi o alee, un drum, o cale, în scena ta. Mergi de-a lungul cărării, şi-acum imaginează-ţi detaliile și sunetele în timp ce parcurgi această cale.

Relaxează-te în scena ta, în filmul tau, timp de câteva minute. Continuă să respiri adânc.

După 15 minute, numără până la trei. Deschide ochii.

 

 
 

Resurse:

  • Dr. David Hamilton, Cum poate mintea să vindece corpul, 2020
  • P., Crits-Christoph, J., Singer, Imagery in cognitive-behavior therapy: research and application, 1981
  • N., LeBoutillier, D., Marks, Mental imagery and creativity: A meta-analytic review study

Lasă un răspuns

Înapoi sus
%d blogeri au apreciat: